miércoles, 9 de enero de 2013

Cómo navegan las personas que usan un lector de pantallas

Antes de intentar resolver los problemas de accesibilidad de una página web, hay que saber cómo navegan los usuarios con discapacidad.

Por ejemplo, ¿qué problemas de falta de accesibilidad experimentan los usuarios ciegos?

Lo mejor es sentarse con un usuario ciego y pedirle que navegue por la Web, pero eso no siempre es posible. Otra solución es leer un artículo en el que se nos expliqué cómo navegan por la Web las personas ciegas.

En el año 2003 se publicó en la revista Interactions de la ACM el artículo Bridging the gap: between accessibility and usability. Unos años después, los autores publicaron una versión extendida, Guidelines for Accessible and Usable Web Sites: Observing Users Who Work With Screen Readers, que está disponible tanto en formato HTML como PDF.

En este artículo, los autores recogen lo que aprendieron al observar 16 usuarios ciegos, que usaban JAWS (13 usuarios) y Window-Eyes (3 usuarios). Su experiencia se resume en:

  1. Screen-reader users scan with their ears.
  2. Screen-reader users must understand the browser, the screen reader, and the Web sites – quite a mental load.
  3. Many users do not know or use all the features of the software.
  4. The software does an amazing job but still mispronounces words.
  5. Many screen-reader users do not want a special version  ("text version"). 
  6. Many want to skip the navigation but do not do so. 
  7. Many users jump from link to link or use a Links List box.
  8. The Find feature does not cycle through the page – and the screen reader moves the cursor as it talks.
  9. When the ALT-tag and the text on a page differ, users may type the  wrong information in the Find dialogue box.
  10. Some users are poor spellers, which makes searching difficult.
  11. Anchor links can work well, but not if the page refreshes.
  12. Some screen-reader users jump from heading to heading.
  13. First, screen-reader users must find the form.
  14. Users do not want to switch back and forth between text and fields.
  15. If screen-reader users are in form-filling (Edit) mode, they do not hear any text that is not part of a field.
  16. When filling out a field makes the page refresh, the software starts  reading from the top as if it were a new page.