A raíz de la reciente publicación de WCAG 2.1, los diferentes expertos sobre accesibilidad web publican su análisis de las nuevas pautas. Algunos de los más interesantes que he encontrado son:
Todo tipo de información sobre accesibilidad en la Web: errores de accesibilidad, ejemplos de páginas inaccesibles, noticias, software, hardware, productos de apoyo, consejos, pautas y guías de accesibilidad, WAI, WCAG, Norma EN 301 549, legislación, etc.
Buscador
viernes, 29 de junio de 2018
jueves, 28 de junio de 2018
Curso "Creación de ePubs interactivos y accesibles: mini-libros electrónicos modulares"
El curso Creación de ePubs interactivos y accesibles: mini-libros electrónicos modulares organizado por la Fundación UNED se impartirá del 9 al 13 de julio de 2018. Los objetivos del curso:
- Reflexionar sobre la importancia del soporte digital en la docencia.
- Conocer las características de los ePubs interactivos y accesibles.
- Familiarizarse con conceptos básicos de XHTML, CSS y JavaScript.
- Entender la importancia de los mini-libros electrónicos modulares (MEM).
- Construir un MEM en formato ePub interactivo y accesible.
miércoles, 27 de junio de 2018
La accesibilidad de SPA
Las single-page applications (SPA) están de moda desde hace un par de años, y como casi siempre que aparece una moda, el buen uso al abuso hay un pequeño paso. Ahora todo tiene que ser SPA, y si no usas SPA eres un inculto.
Desgraciadamente, SPA presenta numerosos problemas de accesibilidad. En esta página web (se le olvidó poner título al autor) se dan algunos consejos para que SPA sea más accesible:
Desgraciadamente, SPA presenta numerosos problemas de accesibilidad. En esta página web (se le olvidó poner título al autor) se dan algunos consejos para que SPA sea más accesible:
For dynamic screen changes in an SPA, I highly recommend setting focus to the region with new content, preferably to a top-level heading within the new content. An ARIA live region will read new content to a screen reader user but the keyboard focus will remain in a illogical location on the screen, and very often focus will be lost entirely since content is removed. Reading out all the new content may also be overwhelming for the user.
Also, when a screen changes in an SPA, the page title should be updated. A screen reader user will not be notified of this change which is why focusing a new top level heading for new content is important.
lunes, 25 de junio de 2018
Cómo los usuarios utilizan un lector de pantallas
Muy interesante e importante el artículo Guidelines for Accessible and Usable Web Sites: Observing Users Who Work With Screen Readers. Se trata de una versión extendida del artículo Bridging the gap: between accessibility and usability publicado en la revista Interactions en el año 2003. Aunque ya tenga sus años, hay muchas cosas que no han cambiado.
viernes, 22 de junio de 2018
miércoles, 20 de junio de 2018
La primera regla de ARIA
La primera regla de ARIA es bien sencilla: no uses ARIA.
Lo podemos leer en 2.1 First rule of ARIA use:
Lo podemos leer en 2.1 First rule of ARIA use:
If you can use a native HTML element [HTML51] or attribute with the semantics and behaviour you require already built in, instead of re-purposing an element and adding an ARIA role, state or property to make it accessible, then do so.
lunes, 18 de junio de 2018
Vídeos del W3C
Web Accessibility Perspectives: Explore the Impact and Benefits for Everyone es una página web del W3C con numerosos vídeos sobre discapacidad y accesibilidad.
Algunos ejemplos:
Algunos ejemplos:
viernes, 15 de junio de 2018
En Noruega todos los sitios web deben ser accesibles
Según It’s illegal to have an inaccessible website in Norway — and that’s good news for all of us, todos los sitios web en Noruega deben ser accesibles:
Está explicado en inglés en Universal design of ICT:
The requirements are relevant for private businesses, organisations, and government agencies. They are applicable to websites and self-service machines. The use of social media, such as blogs, Facebook and Twitter, for non-commercial purposes are not covered by the regulations.
The regulations were approved 21 June 2013 and took effect 1 July 2013. This means that new ICT solutions should be universally designed from 1 July 2014. Existing ICT solutions should be universally designed from 2021.
The Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 level AA is the standard for the universal design of websites. There are some exceptions regarding time-based media: 1.2.3 Audio Description or Media Alternative (Prerecorded content), 1.2.4 Captions (Live content) and 1.2.5 Audio Description (Prerecorded content).
Está explicado en inglés en Universal design of ICT:
The requirements are relevant for private businesses, organisations, and government agencies. They are applicable to websites and self-service machines. The use of social media, such as blogs, Facebook and Twitter, for non-commercial purposes are not covered by the regulations.
The regulations were approved 21 June 2013 and took effect 1 July 2013. This means that new ICT solutions should be universally designed from 1 July 2014. Existing ICT solutions should be universally designed from 2021.
The Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 level AA is the standard for the universal design of websites. There are some exceptions regarding time-based media: 1.2.3 Audio Description or Media Alternative (Prerecorded content), 1.2.4 Captions (Live content) and 1.2.5 Audio Description (Prerecorded content).
miércoles, 13 de junio de 2018
Lo que dice Orange sobre los captchas
En el sitio web de Orange sobre accesibilidad web, existe la página CAPTCHA Accessibility:
Y propone como alternativas:
CAPTCHAs are often problematic, even for savvy users. It is often necessary to undergo several trials before giving the right answer to a CAPTCHA. For some users a CAPTCHA is a no-go, plain and simple. For example a blind user cannot solve a visual CAPTCHA. Even if some sites provide alternatives, like audio CAPTCHAs in addition to visual CAPTCHAs, it actually seldom works. It’s even the first source of difficulty quoted by visually impaired users according to WebAIM’s latest survey at the end of 2017.La conclusión es que no hay que usar captchas, son un grave problema de accesibilidad.
Y propone como alternativas:
- HoneyPot and Time measuring, two simple techniques to put in place to identify bots.
- Anti-spam and blacklist solutions to remove bot requests.
- A logical or mathematical test, also called textual CAPTCHA.
- An email, SMS or phone verification for reinforced security.
lunes, 11 de junio de 2018
Orange web accessibility guidelines
La compañía Orange tiene el sitio web Orange web accessibility guidelines con información sobre accesibilidad web.
martes, 5 de junio de 2018
Publicado WCAG 2.1
Ha tardado, WCAG 2.0 era de diciembre de 2008, han pasado 10 años, pero ya hay una nueva versión de las pautas de accesibilidad web que se pueden considerar el estándar internacional de accesibilidad web: Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1.
En el blog del W3C tenemos el anuncio de la publicación de WCAG 2.1: WCAG 2.1 IS A W3C RECOMMENDATION.
¿Cuáles son las principales novedades?
¿Qué pasará con WCAG 2.0?
¿Y qué versión deberíamos usar?
¿Y cuál es el futuro a corto plazo de WCAG?
¿Y cuál es el futuro a largo plazo de WCAG?
¿Y qué pasará en España y otros países?
Para eso el W3C no tiene respuesta. El W3C anima a usar la nueva versión, pero las leyes indican que se debe cumplir WCAG 2.0. Incluso, todavía puede quedar algún país con leyes que hagan referencia a WCAG 1.0.
No obstante, como indica el W3C, WCAG 2.1 se ha desarrollado para que sea compatible hacia atrás y se conservan todos los criterios de conformidad de WCAG 2.0. Por tanto, si se desarrolla un sitio web que cumpla WCAG 2.1 también se estará cumpliendo WCAG 2.0.
En el blog del W3C tenemos el anuncio de la publicación de WCAG 2.1: WCAG 2.1 IS A W3C RECOMMENDATION.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 is now a W3C Recommendation. This is an evolution of W3C’s accessibility guidance, including expansion of mobile, low vision, and cognitive and learning provisions. It maintains W3C’s accessibility guidance, while maintaining W3C’s standard of implementable, technology neutral, objectively testable and universally applicable accessibility guidance.
¿Cuáles son las principales novedades?
For users of mobile devices, WCAG 2.1 provides updated guidance including support for user interactions using touch, handling more complex gestures, and for avoiding unintended activation of an interface. For users with low vision, WCAG 2.1 extends contrast requirements to graphics, and introduces new requirements for text and layout customization to support better visual perception of web content and controls. For users with cognitive, language, and learning disabilities, WCAG 2.1 improvements include a requirement to provide information about the specific purpose of input controls, as well as additional requirements to support timeouts due to inactivity. This can help many users better understand web content and how to successfully interact with it.
¿Qué pasará con WCAG 2.0?
WCAG 2.0 remains a W3C Recommendation. It was designed to be a highly stable, technology-agnostic standard, with informative supporting resources. The Working Group has taken care to maintain backwards compatibility of WCAG 2.1 with WCAG 2.0. All the criteria from WCAG 2.0 are included in WCAG 2.1, so web sites that conform to WCAG 2.1 will also conform to WCAG 2.0. As with WCAG 2.0, WCAG 2.1 will be supported by an extensive library of implementation techniques and educational materials, including Understanding WCAG 2.1 and Techniques for WCAG 2.1.
¿Y qué versión deberíamos usar?
W3C encourages organizations and individuals to use WCAG 2.1 in web content and applications, and to consider WCAG 2.1 when updating or developing new policies, in order to better address the needs of more web and mobile users with disabilities.
¿Y cuál es el futuro a corto plazo de WCAG?
WCAG 2.1 provides important and timely guidance but is still only a step—the Working Group expects to develop another dot-release, WCAG 2.2, to expand the new coverage even further. WCAG 2.2 may be developed under a similar timeline and requirements set than WCAG 2.1 was, though we plan to refine the process to address process challenges experienced during the development of WCAG 2.1.
¿Y cuál es el futuro a largo plazo de WCAG?
In addition to a further dot-release of WCAG 2, the Accessibility Guidelines Working Group has been working in parallel on a more major revision to accessibility guidelines, which would not have the same structure as WCAG 2. Beyond web content, these new guidelines are intended to incorporate guidance for user agents and other tools so requirements that depend on tool support are more clear for authors, and address issues of conformance and testability in a different way from WCAG 2. This is a major multi-year project, which is the reason additional updates to WCAG 2 are needed in the meantime.
¿Y qué pasará en España y otros países?
Para eso el W3C no tiene respuesta. El W3C anima a usar la nueva versión, pero las leyes indican que se debe cumplir WCAG 2.0. Incluso, todavía puede quedar algún país con leyes que hagan referencia a WCAG 1.0.
No obstante, como indica el W3C, WCAG 2.1 se ha desarrollado para que sea compatible hacia atrás y se conservan todos los criterios de conformidad de WCAG 2.0. Por tanto, si se desarrolla un sitio web que cumpla WCAG 2.1 también se estará cumpliendo WCAG 2.0.
lunes, 4 de junio de 2018
Consentimiento informado
Según la Wikipedia, el consentimiento informado "es el procedimiento mediante el cual se garantiza que el sujeto ha expresado voluntariamente su intención de participar en la investigación, después de haber comprendido la información que se le ha dado, acerca de los objetivos del estudio, los beneficios, las molestias, los posibles riesgos y las alternativas, sus derechos y responsabilidades".
Cuando se realiza una prueba de usabilidad o accesibilidad con usuarios se debe solicitar a los participantes que firmen un consentimiento informado. Un par de ejemplos de este documento:
Cuando se realiza una prueba de usabilidad o accesibilidad con usuarios se debe solicitar a los participantes que firmen un consentimiento informado. Un par de ejemplos de este documento:
viernes, 1 de junio de 2018
El scroll infinito es malo para la accesibilidad
¿Te gusta esto?
El famoso scroll infinito que se puso de moda hace unos pocos años y que sigue de moda.
¿Útil? A veces.
¿Usable? Pocas veces.
¿Accesible? Casi nunca. En los siguientes artículos te lo explican:
El famoso scroll infinito que se puso de moda hace unos pocos años y que sigue de moda.
¿Útil? A veces.
¿Usable? Pocas veces.
¿Accesible? Casi nunca. En los siguientes artículos te lo explican:
miércoles, 30 de mayo de 2018
Pequeñas cosas que pueden mejorar la accesibilidad de un sitio web
En Small Tweaks That Can Make a Huge Impact on Your Website’s Accessibility explican pequeños cambios que pueden mejorar enormemente la accesibilidad de una página web:
- Document Structure and Semantics
- Get Your Color Contrast Right
- Responsible Text Labels
- Small Typography Tweaks With a Big Impact
- Enhance Keyboard Support
- Don't Rely on Color Alone to Communicate State Changes
- Wrapping Up
lunes, 28 de mayo de 2018
Algunos comentarios sobre el daltonismo
Muy interesante todo lo que se cuenta en What my color-blindness taught me about design:
I can tell the difference between green and red most of the time depending on what light I’m under, but I’m pretty sure it’s not the same green and red other people see. The color blindness is typically inherited. After I was diagnosed, my grandpa and uncle from my mom’s side were also diagnosed color blindness (they always were but they didn’t notice). Also, there is no cure for color blindness. This means that I will have to adapt.
In fact, 8% of all men and 0.5% of all women suffer from color blindness. Although 99% of color blind people suffer from red-green color blindness, they don’t agree on the same colors. For example, I suffer from Deuteranomaly, and it is hard for me to tell violet from blue or yellow from light green; others who suffer from Protanomaly may see red, orange, yellow appear greener.
viernes, 25 de mayo de 2018
miércoles, 23 de mayo de 2018
lunes, 21 de mayo de 2018
jueves, 17 de mayo de 2018
Global Accessibility Awareness Day
Hoy se celebra el Global Accessibility Awareness Day:
El 17 de mayo, le invitamos a participar en el Día Mundial para Promover la Concienciación sobre la Accesibilidad Web, conocido en inglés como Global Accessibility Awareness Day (GAAD). Cuando hablamos de la accesibilidad Web nos referimos a el contenido, la navegación y la interacción. El propósito de este día es para hablar, pensar y aprender sobre la accesibilidad de las tecnologías digitales (web, software, dispositivos móviles, etc.) y los diferente tipos de usuarios, incluyendo las personas con discapacidades. La audiencia que queremos atraer para GAAD son las comunidades de diseño, desarrollo, usabilidad y también los que crean, dan forma, apoyan financieramente e influencian la industria de tecnología y su uso. Aunque una persona este interesada en el tema de hacer la tecnología mas accesible y usable para las personas con discapacidades, la realidad es que muchas veces no saben como y donde comenzar. El conomocimento sobra la accesibilidad Web es el primer paso.
miércoles, 16 de mayo de 2018
Cómo escribir sobre las personas mayores según APA
Publication Manual of the American Psychological Association, Sixth Edition, 2010:
3.16 Age
Age should be reported as part of the description of participants in the Method section. Be specific in providing age ranges; avoid open-ended definitions such as "under 18 years" or "over 65 years." Girl and boy are correct terms for referring to individuals under the age of 12 years. Young man and young woman and female adolescent and male adolescent may be used for individuals aged 13 to 17 years. For persons 18 years and older, use women and men. The terms elderly and senior are not acceptable as nouns; some may consider their use as adjectives pejorative. Generational descriptors such as boomer or baby boomer should not be used unless they are related to a study on this topic. The term older adults is preferred. Age groups may also be described with adjectives. Gerontologists may prefer to use combination terms for older age groups (youngold, old-old, very old, oldest old, and centenarians); provide the specific ages of these groups and use them only as adjectives. Use dementia instead of senility; specify the type of dementia when known (e.g., dementia of the Alzheimer's type). For more references relating to age, see Guidelines for the Evaluation of Dementia and Age-Related Cognitive Decline (APA Presidential Task Force on the Assessment of Age-Consistent Memory Decline and Dementia, 1998) and "Guidelines for Psychological Practice With Older Adults" (APA, 2004; see also www.apastyle.org).
3.16 Age
Age should be reported as part of the description of participants in the Method section. Be specific in providing age ranges; avoid open-ended definitions such as "under 18 years" or "over 65 years." Girl and boy are correct terms for referring to individuals under the age of 12 years. Young man and young woman and female adolescent and male adolescent may be used for individuals aged 13 to 17 years. For persons 18 years and older, use women and men. The terms elderly and senior are not acceptable as nouns; some may consider their use as adjectives pejorative. Generational descriptors such as boomer or baby boomer should not be used unless they are related to a study on this topic. The term older adults is preferred. Age groups may also be described with adjectives. Gerontologists may prefer to use combination terms for older age groups (youngold, old-old, very old, oldest old, and centenarians); provide the specific ages of these groups and use them only as adjectives. Use dementia instead of senility; specify the type of dementia when known (e.g., dementia of the Alzheimer's type). For more references relating to age, see Guidelines for the Evaluation of Dementia and Age-Related Cognitive Decline (APA Presidential Task Force on the Assessment of Age-Consistent Memory Decline and Dementia, 1998) and "Guidelines for Psychological Practice With Older Adults" (APA, 2004; see also www.apastyle.org).
lunes, 14 de mayo de 2018
Como escribir sobre las discapacidades según APA
Publication Manual of the American Psychological Association, Sixth Edition, 2010:
3.15 Disabilities
The overall principle for "nonhandicapping" language is to maintain the integrity (worth) of all individuals as human beings. Avoid language that objectifies a person by her or his condition (e.g., autistic, neurotic), that uses pictorial metaphors (e.g., wheelchair bound or confined to a wheelchair), that uses excessive and negative labels (e.g., AIDS victim, brain damaged), or that can be regarded as a slur (e.g., cripple, invalid). Use people-first language, and do not focus on the individual's disabling or chronic condition (e.g., person with paraplegia, youth with autism). Also use people-first language to describe groups of people with disabilities. For instance, say people with intellectual disabilities in contrast to the retarded (University of Kansas, Research and Training Center on Independent Living, 2008).
Avoid euphemisms that are condescending when describing individuals with disabilities (e.g., special, physically challenged, handi-capable). Some people with disabilities consider these terms patronizing and offensive. When writing about populations with disabilities or participants, emphasize both capabilities and concerns to avoid reducing them to a "bundle of deficiencies" (Rappaport, 1977). Do not refer to individuals with disabilities as patients or cases unless the context is within a hospital or clinical setting.
3.15 Disabilities
The overall principle for "nonhandicapping" language is to maintain the integrity (worth) of all individuals as human beings. Avoid language that objectifies a person by her or his condition (e.g., autistic, neurotic), that uses pictorial metaphors (e.g., wheelchair bound or confined to a wheelchair), that uses excessive and negative labels (e.g., AIDS victim, brain damaged), or that can be regarded as a slur (e.g., cripple, invalid). Use people-first language, and do not focus on the individual's disabling or chronic condition (e.g., person with paraplegia, youth with autism). Also use people-first language to describe groups of people with disabilities. For instance, say people with intellectual disabilities in contrast to the retarded (University of Kansas, Research and Training Center on Independent Living, 2008).
Avoid euphemisms that are condescending when describing individuals with disabilities (e.g., special, physically challenged, handi-capable). Some people with disabilities consider these terms patronizing and offensive. When writing about populations with disabilities or participants, emphasize both capabilities and concerns to avoid reducing them to a "bundle of deficiencies" (Rappaport, 1977). Do not refer to individuals with disabilities as patients or cases unless the context is within a hospital or clinical setting.
viernes, 11 de mayo de 2018
Algunos consejos sobre el uso del atributo title
Muy interesante el artículo The Trials and Tribulations of the Title Attribute.
El primer consejo es "no uses el atributo title". Pero si lo tienes que usar, o lo quieres usar aunque te digan que no lo debes usar, entonces lee este artículo para saber cómo usarlo correctamente.
El primer consejo es "no uses el atributo title". Pero si lo tienes que usar, o lo quieres usar aunque te digan que no lo debes usar, entonces lee este artículo para saber cómo usarlo correctamente.
miércoles, 9 de mayo de 2018
Global Accessibility Awareness Day el 17 de mayo
El próximo 17 de mayo se celebra el Global Accessibility Awareness Day:
El 17 de mayo, le invitamos a participar en el Día Mundial para Promover la Concienciación sobre la Accesibilidad Web, conocido en inglés como Global Accessibility Awareness Day (GAAD). Cuando hablamos de la accesibilidad Web nos referimos a el contenido, la navegación y la interacción. El propósito de este día es para hablar, pensar y aprender sobre la accesibilidad de las tecnologías digitales (web, software, dispositivos móviles, etc.) y los diferente tipos de usuarios, incluyendo las personas con discapacidades. La audiencia que queremos atraer para GAAD son las comunidades de diseño, desarrollo, usabilidad y también los que crean, dan forma, apoyan financieramente e influencian la industria de tecnología y su uso. Aunque una persona este interesada en el tema de hacer la tecnología mas accesible y usable para las personas con discapacidades, la realidad es que muchas veces no saben como y donde comenzar. El conomocimento sobra la accesibilidad Web es el primer paso.
martes, 8 de mayo de 2018
Uso de Twitter con la vista
Muy interesante el siguiente vídeo que muestra cómo se puede utilizar Twitter con la vista, creo que el sistema que emplea es Irisbond:
— Alberto Moreno (@albertopajariyo) 27 de abril de 2018
lunes, 7 de mayo de 2018
Fecha para la próxima normativa sobre accesibilidad de la Unión Europea
En EU Directive on the Accessibility of Public Sector Websites and Mobile Applications podemos leer que la directiva de la Unión Europea que obliga a los estados miembros a asegurar que sus sitios web y sus aplicaciones son accesibles se debe trasponer a la legislación de cada país hasta el 23 se septiembre de 2018:
The European Union (EU) Directive on the Accessibility of Websites and Mobile Applications requires EU member states to make sure their websites and mobile apps meet common accessibility standards. The Directive will be transposed into the laws of each EU member state by September 23 2018.
The Directive uses the four principles of the Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0, requiring that public sector organisations across the EU take steps to make sure their websites are “Perceivable, Operable, Understandable, and Robust”.
The Directive references EN 301 549 as the standard which will enable websites and apps to comply with the law. EN 301 549 is a set of Functional Accessibility requirements broken down into chapters, and chapter 9 on Web Content cites WCAG 2.0 Level AA as the expected standard.
The W3C is close to publishing WCAG 2.1, an update to WCAG 2.0 that introduces many Success Criteria (SC) focused on mobile apps, as well as SC relating to low vision and cognitive disability. The W3C anticipates that WCAG 2.1 will be released in June 2018, and EN 301 549 could be updated to include the new SC introduced in WCAG 2.1.
Once adopted into the laws of each EU member state, the Directive sets a timetable for compliance with the new regulations:
In order to comply with the Directive, public sector organisations will need to monitor the accessibility of their websites and mobile apps, make information from the monitoring available in an accessibility statement, and provide reports to a central authority. These requirements mean that many EU public sector organisations will need to rethink their accessibility strategy in the coming months if they are to be ready when the Directive comes into effect on September 23 2018.
The European Union (EU) Directive on the Accessibility of Websites and Mobile Applications requires EU member states to make sure their websites and mobile apps meet common accessibility standards. The Directive will be transposed into the laws of each EU member state by September 23 2018.
The Directive uses the four principles of the Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0, requiring that public sector organisations across the EU take steps to make sure their websites are “Perceivable, Operable, Understandable, and Robust”.
The Directive references EN 301 549 as the standard which will enable websites and apps to comply with the law. EN 301 549 is a set of Functional Accessibility requirements broken down into chapters, and chapter 9 on Web Content cites WCAG 2.0 Level AA as the expected standard.
The W3C is close to publishing WCAG 2.1, an update to WCAG 2.0 that introduces many Success Criteria (SC) focused on mobile apps, as well as SC relating to low vision and cognitive disability. The W3C anticipates that WCAG 2.1 will be released in June 2018, and EN 301 549 could be updated to include the new SC introduced in WCAG 2.1.
Once adopted into the laws of each EU member state, the Directive sets a timetable for compliance with the new regulations:
- New public sector websites must conform by September 23 2019
- All public sector websites by September 23 2020
- All public sector mobile apps by June 23 2021
In order to comply with the Directive, public sector organisations will need to monitor the accessibility of their websites and mobile apps, make information from the monitoring available in an accessibility statement, and provide reports to a central authority. These requirements mean that many EU public sector organisations will need to rethink their accessibility strategy in the coming months if they are to be ready when the Directive comes into effect on September 23 2018.
viernes, 4 de mayo de 2018
Estadísticas de discapacidad en Estados Unidos
No es reciente, es del año 2012, pero es la información más oficial y actualizada que existe: Nearly 1 in 5 People Have a Disability in the U.S., Census Bureau Reports. Este dato se basa en el censo realizado en EEUU en el año 2010. El censo se realiza cada 10 años, así que habrá que esperar un poco hasta el siguiente.
La nota de prensa dice:
La nota de prensa dice:
About 56.7 million people — 19 percent of the population — had a disability in 2010, according to a broad definition of disability, with more than half of them reporting the disability was severe, according to a comprehensive report on this population released today by the U.S. Census Bureau.
The report, Americans with Disabilities: 2010, presents estimates of disability status and type and is the first such report with analysis since the Census Bureau published statistics in a similar report about the 2005 population of people with disabilities. According to the report, the total number of people with a disability increased by 2.2 million over the period, but the percentage remained statistically unchanged. Both the number and percentage with a severe disability rose, however. Likewise, the number and percentage needing assistance also both increased.
[..]
The report shows that 41 percent of those age 21 to 64 with any disability were employed, compared with 79 percent of those with no disability. Along with the lower likelihood of having a job came the higher likelihood of experiencing persistent poverty; that is, continuous poverty over a 24-month period. Among people age 15 to 64 with severe disabilities, 10.8 percent experienced persistent poverty; the same was true for 4.9 percent of those with a nonsevere disability and 3.8 percent of those with no disability.
miércoles, 2 de mayo de 2018
La accesibilidad según las personas con discapacidad
En Accessibility according to actual people with disabilities se incluyen varias respuestas a la siguiente pregunta:
If you have a disability, what’s the hardest thing about browsing the web?
Las respuestas están agrupadas en:
If you have a disability, what’s the hardest thing about browsing the web?
Las respuestas están agrupadas en:
- Lack of captions.
- Motion, animations and cluttered pages.
- Wall of text.
- Small font size.
- Zooming problems.
- Low contrasts and image of text.
- Bright color schemes.
- Relying only on color.
- Mouse-focused sites.
- Too small touch-targets.
- Captchas.
lunes, 30 de abril de 2018
Accessibility acceptance criteria
Un concepto nuevo, "accessibility acceptance criteria", aunque en realidad es muy similar a otros conceptos como "checklist" o "conformance requirements": Improving accessibility with accessibility acceptance criteria.
What are accessibility acceptance criteria?
They are a list of conditions that a user interface must meet to be considered accessible. They help us raise awareness of access needs and maintain accessibility as we iterate.
Be aware that accessibility acceptance criteria alone won’t make your service accessible – read more guidance on building an accessible service.
viernes, 27 de abril de 2018
Estudio de mercado de los productos de apoyo 2018-2025
He encontrado la página Assistive Technologies for Visual Impairment Market Research on Technology 2018 to 2025 y no sé si es de verdad o es una broma.
La página dice:
“Global Assistive Technologies for Visual Impairment Market Research Report 2018” provides a unique tool for evaluating the market, highlighting opportunities, and supporting strategic and tactical decision-making. This report recognizes that in this rapidly-evolving and competitive environment, up-to-date marketing information is essential to monitor performance and make critical decisions for growth and profitability. It provides information on trends and developments, and focuses on markets and materials, capacities and technologies, and on the changing structure of the Assistive Technologies for Visual Impairment Market.
This report studies the Assistive Technologies for Visual Impairment market status and outlook of global and United States, from angles of players, regions, product types and end industries; this report analyzes the top players in global and United States market, and splits the Assistive Technologies for Visual Impairment market by product type and applications/end industries.
Inquire for sample copy at https://www.marketinsightsreports.com/reports/0130187329/global-assistive-technologies-for-visual-impairment-market-research-report-2018/inquiryPero, los ejemplos que ponen en la página están "ofuscados":
¿O es una broma?
miércoles, 25 de abril de 2018
La accesibilidad mal entendida
En la accesibilidad del medio físico a veces se cometen estos errores:
En la accesibilidad digital a veces también ocurre lo mismo.
En la accesibilidad digital a veces también ocurre lo mismo.
lunes, 23 de abril de 2018
viernes, 20 de abril de 2018
Web Captioner
Impresionante la página web Web Captioner que permite mostrar transcripción de lo que se dice, por ejemplo en una conferencia, en tiempo real.
miércoles, 18 de abril de 2018
Certificación en accesibilidad web
Información proporcionada por las dos principales organizaciones en España que ofrecen el servicio de certificación de accesibilidad para sitios web:
AENOR - Certificación de Accesibilidad para sitios web
La accesibilidad permite el acceso a la web y sus contenidos independientemente del tipo de hardware, software, infraestructura de red, idioma, localización geográfica y capacidades de los usuarios. Cubre la mayoría de las discapacidades que pueden tener las personas (deficiencias físicas, visual, auditiva y cognitiva), y también las necesidades de las personas de edad avanzada. Es por ello, un elemento básico para la igualdad de oportunidades y la no discriminación.
El desarrollar una web accesible tiene otros beneficios adicionales, como el mejorar la usabilidad y el posicionamiento en los buscadores, la reutilización de contenidos e interoperabilidad, reduce la carga en el servidor y el ancho de banda necesario, etc.
La marca AENOR N de Accesibilidad TIC es una garantía para las organizaciones, los usuarios y los responsables web de que las páginas de internet son y se mantienen accesibles.
Algunas de sus características son:
Auditoría y certificación en accesibilidad web - ILUNION consultoría
Analizamos la accesibilidad de contenidos web y otras tecnologías para verificar el grado de adecuación a los estándares de accesibilidad, realizando una descripción de las barreras identificadas y proponiendo soluciones para su eliminación, garantizando el cumplimiento de las directrices internacionales y de la legislación vigente en cuanto a la accesibilidad de los contenidos.
Certificamos la accesibilidad de algunas tecnologías (Web, aplicaciones móviles, etc.), ofreciendo un distintivo de calidad a las organizaciones que apuestan por la accesibilidad TIC. Además, realizamos revisiones periódicas de las tecnologías certificadas para asegurar el mantenimiento de los niveles de accesibilidad alcanzados.
AENOR - Certificación de Accesibilidad para sitios web
La accesibilidad permite el acceso a la web y sus contenidos independientemente del tipo de hardware, software, infraestructura de red, idioma, localización geográfica y capacidades de los usuarios. Cubre la mayoría de las discapacidades que pueden tener las personas (deficiencias físicas, visual, auditiva y cognitiva), y también las necesidades de las personas de edad avanzada. Es por ello, un elemento básico para la igualdad de oportunidades y la no discriminación.
El desarrollar una web accesible tiene otros beneficios adicionales, como el mejorar la usabilidad y el posicionamiento en los buscadores, la reutilización de contenidos e interoperabilidad, reduce la carga en el servidor y el ancho de banda necesario, etc.
La marca AENOR N de Accesibilidad TIC es una garantía para las organizaciones, los usuarios y los responsables web de que las páginas de internet son y se mantienen accesibles.
Algunas de sus características son:
- Permite certificar los niveles de accesibilidad AA y AAA, para la norma UNE 139803 Requisitos de accesibilidad para contenidos Web y, por ello, de las pautas de accesibilidad de la WAI (Web Accessibility Initiative).
- Refleja el cumplimiento del nivel de accesibilidad exigido por la legislación (nivel AA).
- Se aplica a cualquier tipo de contenido, con especial énfasis en los contenidos Web a los que se accede mediante aplicaciones de usuario.
- La certificación incluye la realización de una inspección técnica de accesibilidad, la revisión del plan de acciones para corregir los problemas identificados y la verificación de las correcciones realizadas. Además, se revisará el back office o sistema de gestión de la accesibilidad.
- Incluye la realización de verificaciones semestrales del nivel de cumplimiento de los requisitos de accesibilidad y la revisión de las correcciones realizadas.
- Incluye la realización de auditorías anuales de la metodología de mantenimiento o sistema de gestión de la accesibilidad, conforme a los requisitos establecidos por AENOR en el Reglamento RP A90.01.
- Organiza y aglutina los compromisos, el conocimiento y la experiencia de AENOR, Fundación CTIC y ESI respecto a la accesibilidad web.
- Esta certificación se dirige a los propietarios y/o responsables del mantenimiento de la accesibilidad de la web, y concede el derecho a identificar la web utilizando la marca N de AENOR de Accesibilidad.
Auditoría y certificación en accesibilidad web - ILUNION consultoría
Analizamos la accesibilidad de contenidos web y otras tecnologías para verificar el grado de adecuación a los estándares de accesibilidad, realizando una descripción de las barreras identificadas y proponiendo soluciones para su eliminación, garantizando el cumplimiento de las directrices internacionales y de la legislación vigente en cuanto a la accesibilidad de los contenidos.
Certificamos la accesibilidad de algunas tecnologías (Web, aplicaciones móviles, etc.), ofreciendo un distintivo de calidad a las organizaciones que apuestan por la accesibilidad TIC. Además, realizamos revisiones periódicas de las tecnologías certificadas para asegurar el mantenimiento de los niveles de accesibilidad alcanzados.
lunes, 16 de abril de 2018
"Personas", con comillas, para evaluar la accesibilidad
En experiencia de usuario se emplea el término persona (así se usa en inglés) para representar un usuario concreto. Se intenta que sea lo más realista posible e incluso se le da un nombre:
En Understanding disabilities and impairments: user profiles se describe un conjunto de "personas" (aquí lo llaman "user profiles") para discapacidad:
The purpose of personas is to create reliable and realistic representations of your key audience segments for reference. These representations should be based on qualitative and some quantitative user research and web analytics. Remember, your personas are only as good as the research behind them. Effective personas:
- Represent a major user group for your website
- Express and focus on the major needs and expectations of the most important user groups
- Give a clear picture of the user's expectations and how they're likely to use the site
- Aid in uncovering universal features and functionality
- Describe real people with backgrounds, goals, and values
En Understanding disabilities and impairments: user profiles se describe un conjunto de "personas" (aquí lo llaman "user profiles") para discapacidad:
These profiles outline:
- the sorts of barriers some users face when they use digital services
- best practice advice on how to design services that everyone can use
viernes, 13 de abril de 2018
Simuladores en línea de daltonismo (ceguera de color)
Hace un par de meses se publicó en microsiervos el artículo Simuladores en línea de ceguera de colores. En el artículo se comentan dos simuladores:
Y también un simulador de visión de bebé, Tiny Eyes.
Etiquetas:
Daltonismo,
Herramientas,
Problemas de visión
miércoles, 11 de abril de 2018
Versión accesible de Twitter
EasyChirp es una versión accesible de Twitter. Las principales características que anuncia son:
- Tweet an image with a caption and long description.
- A built-in shorten URL tool with choice of service.
- Search, user search, and saved searches.
- View, subscribe, and create Twitter Lists.
- Works great with or without JavaScript.
- Fully keyboard accessible.
- Inline threading of tweets; displays reply "conversation".
- In addition to old and new desktop browsers, I work on virtually any user-agent (even Lynx, a text-only browser), with screen readers and Braille displays, and tablets and mobile devices.
lunes, 9 de abril de 2018
Cómo realizar un estudio de usabilidad para analizar la accesibilidad
Nielsen Norman Group, la empresa de los dos guruses de la usabilidad, ofrece la guía How to Conduct Usability Studies for Accessibility. Lástima que sea de pago, la licencia individual cuesta $82.
Los temas que cubre son:
Los temas que cubre son:
- Learn how to adapt standard usability testing practices to accommodate people with disabilities
- Testing for accessibility and usability throughout the project lifecycle
- How we conducted our accessibility studies
- Supplement the general guidelines with empirical tests of your own design with your own users
- Trust, consent forms, pictures, and video
- Using video and still cameras
- Conducting studies at the user's home or office
- Screen reader and braille sessions
- Motor skill assistive technology sessions
- Recruiting and preparing participants
- Quantitative and qualitative study tips
- Metrics to collect
- Sample documents for accessibility studies
- Recruiting screener used in the quantitative part of the study
- Checklist used in the quantitative part of the study
- Facilitation notes used in the quantitative part of the study
- Question sheet used in the quantitative part of the study
- Consent forms
viernes, 6 de abril de 2018
CSS puede influir negativamente en la accesibilidad de los usuarios de lectores de pantalla
El artículo Screen Readers and CSS: Are We Going Out of Style (and into Content)? analiza cómo algunas propiedades de CSS influyen en la interpretación de las páginas web por parte de los lectores de pantalla.
La conclusión es que los resultados son diferentes según la combinación de lector de pantalla y navegador que se utilice, así que toca probar, probar y probar:
La conclusión es que los resultados son diferentes según la combinación de lector de pantalla y navegador que se utilice, así que toca probar, probar y probar:
All of this really highlighted the value of accessibility-minded development and pre-launch testing—in a wide variety of browser-screen reader combinations—to ensure that all website visitors enjoy a consistent, equivalent experience.
miércoles, 4 de abril de 2018
Accesibilidad web y autismo
El pasado 2 de abril se celebró el día mundial del autismo.
En How web accessibility affects people with autism explican:
En How web accessibility affects people with autism explican:
The Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 are the most popular standard for web accessibility, and have been cited by the U.S. Department of Justice as an acceptable metric for compliance with the Americans with Disabilities Act. WCAG 2.0 contains several guidelines to help people with four different classes of disabilities: vision, hearing, motor, and cognitive.
People on the autism spectrum have a wide range of conditions, and many of them can face difficulties with cognition when using the internet. Some of the most relevant WCAG 2.0 recommendations for people with autism are:
- Navigation and layout should be consistent across the entire site. Performing the same or similar actions on similar user interface elements should produce similar results.
- The site should still be usable at larger text sizes and should still function with images and styles disabled. However, images, icons, and graphics that help with comprehension can be included.
- Clutter and distractions should be minimized. Style and white space should separate content and direct the user’s attention as appropriate.
- The text should be as simple as possible, while providing definitions for any non-standard terms, such as idioms, jargon, and abbreviations and acronyms. Correct grammar and spelling are important.
- Users should have as much control as possible over the site’s behavior. Avoid time limits on content or automatic refreshes whenever possible. Provide clear instructions and error messages when filling out forms.
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