En junio de 2014, el WebAIM lanzó la primera encuesta para profesionales de la accesibilidad web. Los resultados de la primera encuesta del WebAIM para profesionales de la accesibilidad web mostraron algunos datos curiosos. Por ejemplo, en la pregunta sobre los lectores de pantalla se observó una disparidad respecto a los resultados obtenidos en la encuesta a usuarios de lectores de pantalla.
Ahora el WebAIM ha lanzado Survey of Web Accessibility Practitioners #2, que estará abierta hasta el 30 de abril de 2018.
Todo tipo de información sobre accesibilidad en la Web: errores de accesibilidad, ejemplos de páginas inaccesibles, noticias, software, hardware, productos de apoyo, consejos, pautas y guías de accesibilidad, WAI, WCAG, Norma EN 301 549, legislación, etc.
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martes, 27 de marzo de 2018
lunes, 26 de marzo de 2018
viernes, 23 de marzo de 2018
Las novedades de WCAG 2.1
Muy interesante el artículo The new guidelines in WCAG 2.1 explained, que explica las novedades que tendrá la nueva versión de Web Content Accessibility Guidelines que seguramente se aprobará este próximo verano.
miércoles, 21 de marzo de 2018
Construcción de menús accesibles
Muy interesante el artículo Building Accessible Menu Systems de Smashing Magazine.
lunes, 19 de marzo de 2018
Ejemplos de vídeos con audiodescripción
La página Web Accessibility Perspectives: Explore the Impact and Benefits for Everyone tiene vídeos sobre accesibilidad web y discapacidad. Cada vídeo aparece con dos versiones, normal y con audiodescripción.
Algunos ejemplos:
Algunos ejemplos:
viernes, 16 de marzo de 2018
La accesibilidad web beneficia a todo el mundo
En el artículo Quality ⊃ Good Design ⊃ Inclusive Interface he encontrado la siguiente definición:
Universal web accessibility helps us create sites that are usable by the widest, most diverse audience, rather than creating bolt-on solutions that might benefit one group at the expense of another.
Y algunos ejemplos de cómo la accesibilidad web nos beneficia a todos:
I can't easily see low-contrast web content
- a user with cataracts
- any user accessing your web page on a mobile phone in bright sunlight
I can't easily manipulate your web page
- a user with a hand amputation
- any user standing in a crowded train, holding on to a bar for balance
I can't listen to your web content
- a user with hearing loss
- any user without headphones, accessing a web page in quiet restaurant
I can't easily manipulate small or fiddly UI controls
- a user with loss of fine motor control
- any user accessing a web page while also walking
I can't make sense of long complicated text passages on your web page
- a user with an attention deficit disorder
- any user reading web content while distracted by a crying child
Universal web accessibility helps us create sites that are usable by the widest, most diverse audience, rather than creating bolt-on solutions that might benefit one group at the expense of another.
Y algunos ejemplos de cómo la accesibilidad web nos beneficia a todos:
I can't easily see low-contrast web content
- a user with cataracts
- any user accessing your web page on a mobile phone in bright sunlight
I can't easily manipulate your web page
- a user with a hand amputation
- any user standing in a crowded train, holding on to a bar for balance
I can't listen to your web content
- a user with hearing loss
- any user without headphones, accessing a web page in quiet restaurant
I can't easily manipulate small or fiddly UI controls
- a user with loss of fine motor control
- any user accessing a web page while also walking
I can't make sense of long complicated text passages on your web page
- a user with an attention deficit disorder
- any user reading web content while distracted by a crying child
miércoles, 14 de marzo de 2018
Cómo silenciar JAWS para que solo funcione con los navegadores web
Un truco muy útil para los que usamos un lector de pantallas para revisar la accesibilidad de las páginas web: Shut up JAWS.
lunes, 12 de marzo de 2018
Cómo automatizar las pruebas de accesibilidad
En el artículo Automating Your Accessibility Tests se explica un método para automatizar las pruebas de accesibilidad:
Accessibility is one of those things we all wish we were better at. It can lead to a bunch of questions like: how do we make our site better? How do we test what we have done? Should we spend time each day going through our site to check everything by hand? Or just hope that everyone on our team has remembered to check their changes are accessible?
This is where automated accessibility tests can come in. We can set up automated tests and have them run whenever someone makes a pull request, and even alongside end-to-end tests, too.
Automated tests can’t cover everything however; only 20 to 50% of accessibility issues can be detected automatically. For example, we can’t yet automate the comparison of an alt attribute with an image’s content, and there are some screen reader tests that need to be carried out by hand too. To ensure our site is as accessible as possible, we will still need to carry out manual tests, and I will cover these later.
viernes, 9 de marzo de 2018
Nuevos criterios para discapacidad cognitiva en WCAG 2.1
En WCAG 2.1: Success Criteria for Cognitive Disabilities han recopilado los nuevos criterios de éxito que se refieren a la discapacidad cognitiva:
In particular, eleven of the new Success Criteria will result in making the web more inclusive and adaptable for a broader range of human memory, problem solving, and attention abilities. They also expand the spectrum of human reading, linguistic, verbal, math, and visual comprehension necessary to enjoy a rich, productive experience.
In particular, eleven of the new Success Criteria will result in making the web more inclusive and adaptable for a broader range of human memory, problem solving, and attention abilities. They also expand the spectrum of human reading, linguistic, verbal, math, and visual comprehension necessary to enjoy a rich, productive experience.
- Success Criterion 2.5.1 Pointer Gestures (Level A)
- Success Criterion 2.6.1 Motion Actuation (Level A)
- Success Criterion 1.3.4 Identify Common Purpose (Level AA)
- Success Criterion 1.4.10 Reflow (Level AA)
- Success Criterion 1.4.12 Text Spacing (Level AA)
- Success Criterion 1.4.13 Content on Hover or Focus (Level AA)
- Success Criterion 2.5.4 Concurrent Input Mechanisms (Level AA)
- Success Criterion 2.6.2 Orientation (Level AA)
- Success Criterion 1.3.5 Identify Purpose (Level AAA)
- Success Criterion 2.2.6 Timeouts (Level AAA)
- Success Criterion 2.2.7 Animation from Interactions (Level AAA)
miércoles, 7 de marzo de 2018
Curso Aprende Accesibilidad Web paso a paso
Apúntate al curso gratuito Aprende Accesibilidad Web paso a paso:
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lunes, 5 de marzo de 2018
Transcripción de audio automática
Authot es una plataforma web para la generación automática de transcripciones y subtítulos para vídeos.
viernes, 2 de marzo de 2018
miércoles, 28 de febrero de 2018
lunes, 26 de febrero de 2018
viernes, 23 de febrero de 2018
Curso gratuito "Accessibility of eLearning"
Accessibility of eLearning, un curso gratuito ofrecido por The Open University. El contenido del curso es:
- Introducing accessibility and disability
- Discussing disability
- Introducing accessibility and assistive technology
- Accessibility, pedagogy and reasonable adjustments
- Specifying, designing and evaluating accessibility
miércoles, 21 de febrero de 2018
Cursos online sobre accesibilidad de la UNED
Tres cursos muy interesantes:
Móviles accesibles para todos
Materiales digitales accesibles (2ed)
Accesibilidad TIC en compras públicas (2ª ed.)
Móviles accesibles para todos
- Sociedad de la Información, ¿para todos?
- Accesibilidad y usabilidad TIC
- Interfaces de usuario TIC
- El menú de accesibilidad
- Funciones de accesibilidad disponibles para usuarios con visión limitada
- El proyecto Amóvil
Materiales digitales accesibles (2ed)
- Materiales digitales
- Mini-vídeos Docentes Modulares
- Mini-libros Electrónicos Modulares
- Accesibilidad de material multimedia (información sonora y visual)
- Accesibilidad de textos digitales (textos e imágenes)
Accesibilidad TIC en compras públicas (2ª ed.)
- Sociedad de la Información ¿para todos?
- Accesibilidad y usabilidad TIC.
- Retos y estrategias.
- Conceptos básicos de las normas.
- Historia y ámbito de la norma europea de compras públicas.
- Ejemplos de aplicación de la norma EN 301 549.
- Árbol de decisión para el uso de la norma EN 301 549.
lunes, 19 de febrero de 2018
Sistema de subtitulado y audiodescripción en la televisión digital
En Nueva tecnología para hacer más accesible la televisión a personas con discapacidad visual y auditiva se explica:
El grupo de investigación SoftLab de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M) y el Grupo Lavinia estrechan su colaboración para conseguir una televisión más accesible a todas las personas que presentan algún tipo de discapacidad visual y/o auditiva.Se han desarrollado tres sistemas:
- El sistema de subtitulado a tiempo real es posible gracias a la inteligencia artificial. El sistema es válido para programas en directo con "voz limpia", es decir, sin música u otros ruidos cuando se esté hablando.
- El sistema de audiodescripción permite emitir el texto de la audiodescripción en un nuevo canal de subtítulos y en tiempo real. La audiodescripción sólo la escucha la persona interesada y no interfiere con el resto de espectadores.
- Por último, la tecnología Pervasive permite el acceso a la televisión a la personas sordociegas.
Etiquetas:
Audiodescripción,
inteligencia artificial,
Transcripción
viernes, 16 de febrero de 2018
Implantación de la accesibilidad web en trivago
Muy interesante el artículo Accessibility at trivago que explica el proceso de implantación de la accesibilidad web en la empresa trivago:
Accessibility is an important topic for anyone who builds things for the web, and one that is neglected far too often. We at trivago have also been guilty of this, but we are slowly making changes with the aim of improving the accessibility of our site. Identifying and implementing these changes has not been easy. We have faced a number of challenges along the way, and we continue to do so. But we are committed to improving our site so that anyone can access and use the service we provide, regardless of how they do so.El artículo desarrolla el proceso llevado a cabo dentro de trivago para lograr que su sitio web sea accesible (o al menos, no tan poco accesible como era antes de empezar el proceso).
miércoles, 14 de febrero de 2018
Lo que he aprendido hasta ahora de la accesibilidad web
Me ha gustado el artículo My Accessibility Journey: What I’ve Learned So Far. Empieza con una pregunta que más de una vez me han hecho:
Last year I gave a talk about CSS and accessibility at the stahlstadt.js meetup in Linz, Austria. Afterward, an attendee asked why I was interested in accessibility: Did I or someone in my life have a disability?
La respuesta del autor del artículo es NO y la mía también es NO. Y como dice el autor, esta respuesta suele sorprender a la gente que parece que espera alguna respuesta del estilo "mi hijo/hermano/padre tiene una discapacidad y por eso me interesa la accesibilidad web".
Todo lo que se cuenta en el artículo es interesante pero aquí me gustaría destacar lo siguiente:
7. A solid knowledge of HTML solves a lot of problems
It’s impressive to see how JavaScript and the way we use it has changed in recent years. It has become incredibly powerful and more important than ever for web development. At the same time, it seems HTML has become less important. There is an ongoing discussion about CSS in JavaScript and whether it’s more efficient and cleaner than normal CSS from a development perspective. What we should talk about instead is the excessive use of <div> and <span> elements at the expense of other elements. It makes a huge difference whether we use a link or a <div> with an onclick handler. There’s also a difference between links and buttons when it comes to accessibility. Form items need <label> elements, and a sound document outline is essential. Those are just a few examples of absolute basics that some of us forgot or never learned. Semantic HTML is one of the cornerstones of accessible web development. Even if we write everything in JavaScript, HTML is what is finally rendered in the user’s browser.
(Re)learning HTML and using it consciously prevents and fixes many accessibility issues.
lunes, 12 de febrero de 2018
Denuncian a Nike, Burger King y 28 sitios más
En Blind woman sues 30 websites over handicap accessibility del 7 de enero de 2018 podemos leer:
En Nike Class Action Says Blind Online Shoppers Can’t Use Site y Burger King Class Action Says Fast Food Chain’s Website Violates ADA hay más información.
A blind Manhattan woman recently filed individual lawsuits against more than 30 businesses she says are not handicap accessible online.
Maria Mendizabal, who is legally blind, claims that the Web sites for companies such as Nike, 24 Hour Fitness, De Beers, Barney’s, Donna Karan, and Kleinfeld Bridal aren’t compatible with screen-reading software that translates the written content into either audio or Braille.
“Unless websites are designed to be read by screen-reading software, blind and visually-impaired persons are unable to fully access websites, and the information, Products, and services contained thereon,” reads the suit against Barney’s, which is filed under the Americans with Disabilities Act.
En Nike Class Action Says Blind Online Shoppers Can’t Use Site y Burger King Class Action Says Fast Food Chain’s Website Violates ADA hay más información.
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