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miércoles, 16 de marzo de 2022

Afirmaciones falsas sobre las "capas de accesibilidad"

En Overlay False Claims se recogen las siguiente afirmaciones falsas que suelen exponer las empresas que venden "capas de accesibilidad":

  1. Claim: Adding the product is the only thing the customer needs to do for accessibility
  2. Claim: By using the product, the customer's site will become compliant with the ADA and other relevant regulations and standards
  3. Claim: By using the product, the customer's site will attain compliance in an extremely short period of time
  4. Claim: By using the product, the customer's website will be accessible to everyone
  5. Claim: By using the product, the customer will be shielded from litigation
  6. Claim: The product is the only one on the market that can make the customer's site compliant
  7. Claim: The product alone is sufficient in achieving compliance without any other work needed on the underlying code
  8. Claim: Increased conversion rates
  9. Claim: Exaggerated number of customers
  10. Claim: Specific brands as customers which are not
  11. Claim: That the overlay widget is a suitable alternative to assistive technologies
  12. Claim: Collaboration with 3rd parties with whom they have not done so

martes, 15 de marzo de 2022

Tiflotecnología, los ojos de las personas ciegas

Ayer se publicó en el periódico El País el reportaje Tiflotecnología, los ojos de las personas ciegas en el que aparecen varios de mis comentarios sobre la accesibilidad y la discapacidad:

“Estas páginas web deben garantizar el segundo nivel de estas pautas –uno de los tres que existen– de acuerdo a diferentes criterios”, aclara Luján. “Por ejemplo, que toda imagen tenga una alternativa textual para que el lector de pantalla pueda describirlo a una persona con discapacidad visual. De la misma forma, los videos que contiene una web deben mostrar siempre subtítulos para las personas sordas. También hay que tener en cuenta el contraste, el tamaño de las letras y los iconos…”, resume Luján.

[...]

Garantizar el acceso universal no es costoso si el diseño web o el desarrollo de aplicaciones móviles se realizase originalmente teniendo en cuenta estas pautas, como explica Luján. Para que esto suceda, “hace falta más concienciación”, especialmente en esta carrera por digitalizar la economía. “En el ámbito político no dejan de repetir que la digitalización no debe dejar a nadie atrás, pero, si no se trabaja en estos aspectos y se actualiza la legislación para que se aplique también a todo el ámbito privado, sí que sucederá, lamentablemente”, concluye.

lunes, 14 de marzo de 2022

La accesibilidad de la aplicación RadarCOVID

La famosa aplicación RadarCOVID no parece que tuviese mucho éxito en su momento, aunque sí que fue protagonista de las noticias en numerosas ocasiones.

Algo que no se comentó mucho fue que, al menos al principio, la aplicación no era accesible. Lo podemos leer RadarCOVID: La app de rastreo de contactos española no es accesible para las personas invidentes (09/09/2020).

Un mes antes, El Gobierno garantiza que la app Radar Covid será “totalmente accesible” para personas con discapacidad (19/08/2020).

Pero tres meses después, La ONCE colabora con el Gobierno en la accesibilidad de la app Radar COVID (18/11/2020).

En definitiva, que resulta un poco difícil saber qué pasó realmente con la accesibilidad de la aplicación RadarCOVID. ¿Finalmente lograron que fuese accesible?

Todo esto fue en el año 2020. Sobre el papel, el Gobierno no estaba obligado a garantizar la accesibilidad de la aplicación, porque la obligación de que las aplicaciones móviles del sector público sean accesibles de acuerdo con la norma EN 301 549 se inició el 23 de junio de 2021, según establecía el "Real Decreto sobre la accesibilidad de los sitios web y aplicaciones para dispositivos móviles del Sector Público" (RD 1112/2018), que traspone la Directiva europea 2016/2102

Pero hoy, sí que debería ser accesible, ¿lo es?

viernes, 11 de marzo de 2022

Accesibilidad de las listas


 

miércoles, 9 de marzo de 2022

¿Por qué los desarrolladores no se toman en serio la accesibilidad?

Muchas veces me preguntan "¿por qué los desarrolladores web no hacen las páginas web accesibles?". En Why Don’t Developers Take Accessibility Seriously? se proporcionan algunas razones:

This article will present three different perspectives on accessibility in web design and development. Three perspectives that could help us bridge the great divide between users and designers/developers. It might help us find the common ground to building a better web and a better future.

lunes, 7 de marzo de 2022

El coste adicional de la accesibilidad

En el artículo The real added costs of accessibility se analiza algunos argumentos sobre el coste adicional que supone incorporar la accesibilidad en un desarrollo:

For many years, I’ve seen repeated – and have myself repeated – the idea that an accessible website is not more expensive. That idea comes with a notable caveat. That caveat, to sum it up, is that it is not more accessible to build an accessible website from scratch than it is to build an inaccessible site from scratch.

Building from scratch. When was the last time you built a website from scratch? What does it mean, in 2022, to build a website from scratch? Is it realistic, for the average business owner, to even consider this option?

Obviously, building from scratch comes in different flavors. If you bake a cake from scratch, you are not expected to mill the flour yourself, milk your own cows, or raise your own chickens. There are always components you’re receiving from third party sources.

As a result, the accessibility of your site is conditional on the quality of components you’re using in your project.

So component choice is an enormous factor in the accessibility of the end product.

viernes, 4 de marzo de 2022

Posición de IAAP sobre las capas de accesibilidad

Hace un par de meses, la International Association of Accessibility Professionals (IAAP) lanzó una Encuesta de IAAP sobre las capas de accesibilidad.

Ahora, el 25 de febrero pasado, IAAP ha publicado Overlay Position and Recommendations, donde dice:
IAAP believes that Overlays, plugins, or widgets must never impede access to users’ assistive technology, choice of browsers and/or operating system features. IAAP therefore does not support members making false claims about any products or services which could be harmful, either directly or indirectly, to end-users, including people with disabilities, or the integrity of the accessibility profession. More specifically, in relation to Overlay technologies, at this time companies should refrain from using marketing language implying that a website or application can be made fully accessible to all people with disabilities by simply installing a plugin or widget without requiring additional steps or services.

IAAP stands with people with disabilities, accessibility advocates, and accessibility professionals in acknowledging the deceptive nature of marketing claims that a single addition of a line of code, plugin, or widget, on its own, provides full compliance with web accessibility standards, mandates, regulations, or laws currently.

miércoles, 2 de marzo de 2022

Mecanismos de reclamación de los derechos de las personas con discapacidad

Sesión informativa "Mecanismos de reclamación de los derechos de las personas con discapacidad":

¿Qué debo hacer si me discriminan por tener una discapacidad?

¿Dónde debo dirigirme?

¿Cómo lo hago?

 Organizada por la Dirección General de los Derechos de las Personas con Discapacidad.

Este miércoles 3 de marzo, a las 16:30, gratuito y online a través de YouTube: https://youtu.be/5AFULTNOXNE



Supongo que explicarán lo que hay que hacer cuando haya discriminación en las páginas web.

lunes, 28 de febrero de 2022

Encuesta de Discapacidad, Autonomía Personal y Situaciones de Dependencia

En El INE anuncia para el 28 de abril la presentación de resultados de la Encuesta de Discapacidad, Autonomía Personal y Situaciones de Dependencia que se publicó el pasado 25 de febrero podemos leer:

El Instituto Nacional de Estadística (INE) ha comunicado hoy que el próximo día 28 de abril tiene previsto presentar los resultados de la nueva Encuesta sobre Discapacidad, Autonomía Personal y Situaciones de Dependencia (EDAD), referida a hogares.

[...]

Esta esperada encuesta, la mayor operación estadística oficial sobre discapacidad, sustituirá a la vigente EDAD de 2008, que había quedado desfasada por el transcurso de más de 14 años desde su realización.

viernes, 25 de febrero de 2022

Accesibilidad web: legislación en España 2021


 

miércoles, 23 de febrero de 2022

Los peligros del texto alternativo automático

En el periódico El País me he encontrado el siguiente error:


En la imagen se puede ver el texto alternativo de una fotografía que no se ha podido cargar debido a un error en la conexión de red.

El texto alternativo está en inglés, es la descripción de la imagen que proporciona Getty Images:

MOSCOW, RUSSIA - SEPTEMBER 9: (RUSSIA OUT) Russian President Vladimir Putin speaks during a joint press conference with President of Belarus Alexander Lukashenko at the Kremlin on September 9. 2021 in Moscow, Russia. President Lukashenko is on a one-day visit to Russia. (Photo by Mikhail Svetlov/Getty Images)

Seguramente, el gestor de contenidos del periódico El País dispone de una opción para automáticamente definir el texto alternativo de una imagen a partir de la descripción que proporciona Getty Images.

Un error grave usar ese texto en inglés como texto alternativo.


lunes, 21 de febrero de 2022

El sesgo del superviviente

En Test Your Product on a Crappy Laptop se propone una hipótesis muy interesante basada en el sesgo del superviviente:
Survivor bias is the logical error that focuses on those who made it past a selection process. In the case of the helmet, it’s whether you’re alive or not. In the case of websites and web apps, it’s if a person can load and use your content.
[...]
When looking at your site's analytics, remember that if you don't see many users on lower end phones or from more remote areas, it's not because they aren't a target for your product or service. It is because your mobile experience sucks.

As a developer, it's your job to fix it.

Lo mismo se puede aplicar a los usuarios con discapacidad: si tu sitio web (o tu aplicación móvil) no tiene muchos usuarios con discapacidad, puede ser que no sea porque no estén interesados en tu producto, puede ser porque tu producto no es accesible y no lo pueden usar por mucho que quieran.

viernes, 18 de febrero de 2022

Accesibilidad web en las tablas


 

miércoles, 16 de febrero de 2022

Estudio de Web Almanac 2021

En Web Almanac podemos leer:

The Web Almanac is a comprehensive report on the state of the web, backed by real data and trusted web experts. The 2021 edition is comprised of 24 chapters spanning aspects of page content, user experience, publishing, and distribution.

El capítulo 9 está dedicado a la accesibilidad (Part II Chapter 9 Accessibility). En la introducción podemos leer:

Every year the internet grows—as of January 2021 there are 4.66 billion active internet users. Unfortunately, accessibility is not substantially improving alongside this growth as we’ll see throughout this chapter. As our reliance on internet solutions increases, so does the alienation of people who do not have equal access to the web.

2021 marked the second year of the ongoing COVID-19 pandemic. It is apparent that the disabled population is increasing as a result of long-term effects from COVID -19. In tandem with the long-term health effects of COVID-19, society as a whole has become increasingly dependent on digital services as a result of the pandemic. Everyone is spending more time online and completing more essential activities online as well. According to the Statistics Canada Internet Use Survey, “75% of Canadians 15 years of age and older engaged in various Internet-related activities more often since the onset of the pandemic”.

Products and services are also rapidly shifting online as a result of the pandemic. According to this McKinsey report, “Perhaps more surprising is the speedup in creating digital or digitally enhanced offerings. Across regions, the results suggest a seven-year increase, on average, in the rate at which companies are developing these [online] products and services.”

Web accessibility is about giving complete access to all aspects of an interface to people with disabilities by achieving feature and information parity. A digital product or website is simply not complete if it is not usable by everyone. If a digital product excludes certain disabled populations, this is discrimination and potentially grounds for fines and/or lawsuits. Last year lawsuits related to the Americans with Disabilities Act were up 20%.

Sadly, year over year, we and other teams conducting analysis such as the WebAIM Million are finding very little improvement in these metrics. The WebAIM study found that 97.4% of homepages had automatically detected accessibility failures, which is less than 1% lower than the 2020 audit.

The median overall site score for all Lighthouse Accessibility audit data rose from 80% in 2020 to 82% in 2021. We hope that this 2% increase represents a shift in the right direction. However, these are automated checks, and this could also potentially mean that developers are doing a better job of subverting the rule engine.

Because our analysis is based on automated metrics only, it is important to remember that automated testing captures only a fraction of the accessibility barriers that can be present in an interface. Qualitative analysis, including manual testing and usability testing with people with disabilities, is needed in order to achieve an accessible website or application.

We’ve split up our most interesting insights into six categories:

  • Ease of reading
  • Ease of page navigation
  • Forms
  • Media on the Web
  • Supporting Assistive technology with ARIA
  • Accessibility Overlays

We hope that this chapter, full of sobering metrics and demonstrable accessibility negligence on the Web, will inspire readers to prioritize this work and change their practices, shifting towards a more inclusive internet.

lunes, 14 de febrero de 2022

Una excelente explicación sobre el uso del foco

En A guide to designing accessible, WCAG-compliant focus indicators se explica casi todo lo que hay que saber sobre la accesibilidad del foco.

Se explican las pseudoclases :focus y :focus-visible (no dice nada de :focus-within) y también comenta los dos nuevos criterios de WCAG 2.2 (todavía es un borrador):

  • Success Criterion 2.4.11 Focus Appearance (Minimum) (Level AA)
  • Success Criterion 2.4.12 Focus Appearance (Enhanced) (Level AAA)

viernes, 11 de febrero de 2022

Estado de la accesibilidad web en el año 2022

En The baseline for web development in 2022 se comenta:

Accessibility

We’ve talked a lot about our users’ devices, but let’s now talk about the users themselves. According to the World Health Organization, over 1 billion persons have some kind of disability. There are many different kinds of disabilities but many of them influence how the user will interact with their devices. We usually use the term accessibility (a11y) to refer the actions needed to ensure disabled users can fully interact with our sites.

However, a11y is not only for disabled people. Actions to improve a11y have a positive impact on the UX for every user. The main reason for this is due to situational disabilities. Some examples of situational disabilities include trying to use your phone while eating or drinking something with one hand or device settings that places a black and white filter on the screen after a certain hour to improve sleep quality. Users faced with these situational disabilities will be able to use pages which are designed with a11y in mind as usual.

Moreover, not being accessible can also lead to legal problems. Depending on the legislation, users may even sue sites that don’t take a11y in account. Some famous cases include both Beyonce and Domino’s Pizza being sued for not being accessible for visually impaired users. So, not having proper a11y can be costly too.

How accessible is the web?

Let’s now take a look at how accessible is the web. To do that, we’ll take out some representative data from the Web Almanac’s a11y chapter. There are many more data points in there in case you want to take a deeper look.

  • 77.8% of sites don’t have good contrast between background and font color. This means, that some visually impaired users and users using filters such as the one mentioned above may not be able to fully use almost 80% of the web.
  • 29.4% of sites block zooming. Some browsers ignore this setting nowadays but this is still a very big number.
  • 42% of sites have improperly ordered headings. Cases such as using an h2 element without using an h1 element before. This lack of order might cause problems, especially for users using assistive technology.
  • 29% of sites use role="button". Some people might think that having that role and a click listener might be enough, but buttons must also respond to keyboard events and have proper focus handling. While you might achieve this using JS, you don’t need JS at all if you just use the button element.
  • 32.7% of sites have input elements with no accessible label. In other words, they don’t have an associated label element, an aria-label attribute, or anything else. This is worrying because you might be losing revenue due to this. For example, if a credit card input isn’t labelled, you might have users that want to buy something but don’t know where to write the information needed.

miércoles, 9 de febrero de 2022

lunes, 7 de febrero de 2022

Pliego y adjudicación para garantizar la accesibilidad de un sitio web de la administración pública

A través de los mensajes en Twitter de Iván Novegil:

Los enlaces para acceder a los documentos citados en Twitter:

  • SERVICIO DE FOMENTO DE ACCESIBILIDAD DE WEBS MUNICIPALES , TRANSPARENCIA INSTITUCIONAL Y GOBIERNO ABIERTO DEL AYUNTAMIENTO DE CALP
  • ACTA DE LA MESA DE CONTRATACIÓN

  • Todo lo que comenta Iván es muy interesante, recomiendo su lectura.

    Según el acta, parece que el contrato se lo llevará la empresa EveryCode, S.L., que desarrolla y comercializa el producto InSuit, que es una capa de accesibilidad que "promete" mejorar la accesibiliad de un sitio web.

    Por cierto, ahora mismo, en el sitio web de InSuit aparece el mensaje "Your PHP installation appears to be missing the MySQL extension which is required by WordPress":



    Parece que alguien metió la pata el viernes por la tarde, antes de irse a casa a pasar el fin de semana.

    viernes, 4 de febrero de 2022

    HTML: Encabezados


     

    martes, 1 de febrero de 2022

    Problemas de accesibilidad en la sede electrónica del Ministerio de Justicia

    José Antonio Astasio, una persona con discapacidad visual severa, me pidió hace unos días que le ayudase porque se había topado con una página web de la sede electrónica del Ministerio de Justicia del Gobierno de España que tiene un captcha visual, sin una alternativa, y que, por tanto, no puede responder.

    En el siguiente vídeo realizo un breve análisis de la accesibilidad de la página web en cuestión. Además del problema de accesibilidad que experimenta José Antonio, la página web tiene otros problemas importantes: