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viernes, 28 de enero de 2022

miércoles, 26 de enero de 2022

Consejos para realizar pruebas de usabilidad con personas con discapacidad

En Moderating usability testing with people with disabilities se proporcionan los siguientes consejos:

  • Take your time
  • Be flexible
  • Use your problem-solving skills
  • Be respectful


lunes, 24 de enero de 2022

El Programa Kit Digital exige cumplir con las pautas de accesibilidad

 En el BOE del pasado 30 de diciembre se publicó la Orden ETD/1498/2021, de 29 de diciembre, por la que se aprueban las bases reguladoras de la concesión de ayudas para la digitalización de pequeñas empresas, microempresas y personas en situación de autoempleo, en el marco de la Agenda España Digital 2025, el Plan de Digitalización PYMEs 2021-2025 y el Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia de España -Financiado por la Unión Europea- Next Generation EU (Programa Kit Digital). El artículo 1 define el objeto del programa:

Constituye el objeto de esta Orden el establecimiento de las bases reguladoras para la concesión de las ayudas mediante las que se ejecuta el Programa Kit Digital para la digitalización de pequeñas empresas, microempresas y personas en situación de autoempleo (en adelante, Programa), que tiene por objeto la adopción de soluciones de digitalización incluidas en el Catálogo de Soluciones de Digitalización del Programa.

En la categoría de solución de digitalización "Sitio web y presencia en internet" y "Comercio electrónico", se incluye en el apartado "Funcionalidades y servicios":

Accesibilidad: el diseño debe cumplir con criterios de conformidad de nivel AA de las Pautas WCAG-2.1.

viernes, 21 de enero de 2022

Encuesta de IAAP sobre las capas de accesibilidad

Me ha llegado un correo de International Association of Accessibility Professionals (IAAP) para participar en una encuesta sobre las capas de accesibilidad.

El correo dice:

We are fully aware of the concerns regarding false advertising and deceptive marketing issues by some overlay vendors and the dangers that they may present.

IAAP does not support vendors making false claims or participating in deceptive marketing on or about their own or others’ products and services.

The IAAP Overlays Task Force is currently conducting due diligence on the issue to determine IAAP’s course of action considering experts’ advice and members’ perspectives.

As an association IAAP follows antitrust compliance protocol and best practices, which include:
  • Ethics codes should never be created or used to exclude competitors from the market
  • Associations should document all complaints or concerns about the code and resolve them as appropriate
  • Ethics code should be clear and unambiguous, reasonable, fair, and objective and
  • Associations should maintain strict confidentiality with respect to all adverse allegations, complaints, actions, and proceedings.
IAAP is not in the job of censorship or lobbying. Our mission is to expand the accessibility profession through certification, education, and networking. However, IAAP’s leadership recognizes the importance of the role and trust we play as a unified voice for our members. We take this very seriously.

Our goal is to be part of the solution. With that in mind, IAAP’s Task Force of volunteer council members has been working over the last three-month interviewing, reviewing association protocol, and collecting data from members and non-members. The Overlay Task Force will submit its findings to the IAAP Global Leadership Council on February 17th and then follow up with approved next steps including a:
  • an organization position statement from IAAP
  • review and revision of IAAP’s code of conduct terms
  • review process of organization members with alleged false claims
  • awareness and education plan around overlay

miércoles, 19 de enero de 2022

Ver el texto alternativo de una imagen en un teléfono móvil Android

Cuando se pulsa y mantiene pulsada una imagen en el navegador Google Chrome en Android, aparece un cuadro de diálogo con información sobre la imagen y varias acciones que se pueden realizar. En la información de la imagen se puede ver el texto alternativo que tenga definida la imagen.


Captura de pantalla de teléfono Android

lunes, 17 de enero de 2022

lunes, 10 de enero de 2022

Cómo hacer que los botones deshabilitados sean más inclusivos

 Excelente análisis en Making Disabled Buttons More Inclusive:

The disabled attribute in <button> is a peculiar case where, although highly known by the community, it might not be the best approach to solve a particular problem. Don’t get me wrong because I’m not saying disabled is always bad. There are still some cases where it still makes sense to use it (e.g. pagination).

To be honest, I don’t see the disabled attribute exactly as an accessibility issue. What concerns me is more of a usability issue. By swapping the disabled attribute with aria-disabled, we can make someone’s experience much more enjoyable.

This is yet one more step into my journey on web accessibility. Over the years, I’ve discovered that accessibility is much more than complying with web standards. Dealing with user experiences is tricky and most situations require making trade-offs and compromises in how we approach a solution. There’s no silver bullet for perfect accessibility.

Our duty as web creators is to look for and understand the different solutions that are available. Only then we can make the best possible choice. There’s no sense in pretending the problems don’t exist.

At the end of the day, remember that there’s nothing preventing you from making the web a more inclusive place.

lunes, 3 de enero de 2022

Todavía falta para WCAG 3

¿W3C Accessibility Guidelines (WCAG) 3.0 se puede usar ya?

No, ahora mismo solo existe un "working draft" y falta bastante hasta que sea una recomendación, un documento definitivo.

En WCAG 3 is not ready yet: And it won’t be for quite some time se avisa de ello:

In the last couple of weeks, more and more people point at the WCAG 3.0 Working Draft and recommend the adoption of aspects from it that suit their needs.

[...]

In general, web technologies are very good citizens to early adopters like me: They usually come with suitable fallbacks that allow you to use, for example, animations and transitions in 2009 with the fallback of no animation for browsers without support.

With guidelines like WCAG 2.1 and 2.2 (to be released later), the same approach is true. If you use WCAG 2.2 Success Criteria now, the Guidelines are built to be backwards compatible. So you will never break a 2.0 or 2.1 audit by using it.

But WCAG 3 breaks backwards compatibility. This is a conscious move to better adapt the standard to serve different disabilities which WCAG 2 did not sufficiently cover, due to its structure.

That means that WCAG 3 will probably have a different scoring system that does not necessarily overlap with WCAG 2. As far as I know – and my involvement was some time ago – the current plan is to make sure all WCAG 2 conforming pages conform to WCAG 3, too, in some form. They will not in reverse.

lunes, 27 de diciembre de 2021

Las "capas de accesibilidad" pueden empeorar la accesibilidad de un sitio web

 En Why Accessibility Overlays On Your Website Can Make Things Worse podemos leer:

So that’s settled: Websites should be accessible to all users, regardless of their abilities. The real question for webmasters is how to reach this goal. Starting in the 1990s, tech companies began to offer third-party web products that introduce accessibility features to existing sites without altering the source code. Some of these overlays add text-to-speech capabilities to read page content out loud. Others include controls that allow users to resize text or swap out color schemes. 

But the latest generation of overlays go further: They scan web pages for accessibility issues and try to automate fixes.

[...]

These automated fixes sound helpful, but in practice they can be insufficient or even frustrating for the users they try to serve. For instance, auto-generated alt text is often strange and irrelevant, creating more confusion than clarity for people who use screen readers. Adjusted keyboard navigation sometimes fails. And the user interface control panels can themselves interfere with screen readers, braille devices, and other assistive technology. 

[...]

At best, then, these automated overlays are usually unnecessary. People who use screen readers or other assistive technologies must navigate to a website in the first place. They browse other websites and use other digital tools. That means they’ll already have assistive features integrated into their systems — and the overlay may interfere with these existing tools. In other words, to access an overlay widget, users must have already navigated to that widget, which means they likely have the tools they need. 

viernes, 24 de diciembre de 2021

Informe sobre el resultado del seguimiento correspondiente al periodo 2020-2021

En El Observatorio de Accesibilidad Web publica el informe del seguimiento correspondiente al periodo 2020-2021 podemos leer:

En el marco del Real Decreto 1112/2018, el Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital, a través del Observatorio de Accesibilidad Web de la Secretaría General de Administración Digital, ha elaborado -y enviado a la Comisión Europea- el primer Informe sobre el resultado del seguimiento correspondiente al periodo 2020-2021.

Según se recoge en la Directiva (UE) 2016/2102(Abre en nueva ventana)  sobre la accesibilidad de los sitios web y aplicaciones para dispositivos móviles de los organismos del sector público (transpuesta al ordenamiento español mediante el Real Decreto 1112/2018(Abre en nueva ventana) ), los Estados miembros deben presentar a la Comisión Europea(Abre en nueva ventana) un informe sobre el resultado del seguimiento de la conformidad de los sitios web y las aplicaciones para dispositivos móviles con los requisitos de accesibilidad de la Directiva. Dicho envío se debe ejecutar antes del 23 de diciembre de 2021 y, posteriormente, cada tres años.

[...]

En este contexto el Observatorio de Accesibilidad Web ha realizado durante el periodo 2020-2021 el seguimiento  de la conformidad de los sitios web y las aplicaciones para dispositivos móviles con los requisitos de accesibilidad de la Directiva y elaborado y enviado a la Comisión Europea el primer Informe sobre el resultado del seguimiento correspondiente al periodo 2020-2021(Abre en nueva ventana) , el cual ha sido publicado en el Portal de Administración electrónica.

miércoles, 22 de diciembre de 2021

Ilunion Accesibilidad

En Ilunion crea la mayor compañía especializada en accesibilidad universal se anuncia la creación de la nueva compañía Ilunion Accesibilidad:

Ilunion ha creado la mayor compañía especializada en accesibilidad universal, fruto de la unión de dos de sus empresas, pioneras en accesibilidad física y tecnológica. Su objetivo es liderar y acompañar a los clientes en el enfoque de accesibilidad universal 360º. Ilunion Accesibilidad reúne así en una sola empresa servicios de consultoría social y soluciones tecnológicas aplicados a la accesibilidad en entornos digitales y físicos, a la comunicación, la información y la organización de las entidades.

[...]

La nueva compañía, según ha explicado la directora de Ilunion Accesibilidad, Patricia Otero, trabaja “con un equipo multidisciplinar de más de 150 profesionales y una metodología por proyectos, que incluye la colaboración de diferentes perfiles técnicos de alta cualificación y experiencia, con y sin discapacidad”.

lunes, 20 de diciembre de 2021

Twitter añade subtítulos automáticos para español y catalán

En Twitter introduce los subtítulos automáticos para los vídeos, disponibles en español y catalán podemos leer:

Twitter ha anunciado este martes la llegada de la función de subtítulos automáticos a los vídeos de la plataforma, a los que se pueden añadir las transcripciones de texto traducidas a 30 idiomas diferentes, incluidos el español y el catalán.    La función de subtítulos automáticos de vídeo de Twitter está disponible en todo mundo para los usuarios de la red social en la web y en sus aplicaciones para móviles con sistemas operativos iOS y Android, como ha confirmado Twitter en un comunicado remitido a Europa Press.

viernes, 17 de diciembre de 2021

Análisis de la accesibilidad web en Europa

Hace un mes se publicó el estudio eGovernment Benchmark 2021: una nueva era en la digitalización de la administración pública en el que se puede leer:

El índice de referencia sobre administración electrónica compara el progreso de las administraciones públicas de 36 países europeos (los 27 estados miembros de la UE, más otros nueve, incluido el Reino Unido, conocido colectivamente como EU27 +) en la transición a los servicios digitales.

Se visitaron, probaron y evaluaron casi 8.000 páginas web de 93 servicios para ciudadanos y empresas de más de 2.625 administraciones locales, regionales y nacionales distintas para desarrollar el informe de este año.

[...]

En general, el 81% de los servicios evaluados ya están disponibles online.


Y en el informe se puede leer:

Web accessibility is also an issue. As the web accessibility pilot indicates, only 16% of websites comply with the eight accessibility criteria that have been measured. A well-orchestrated approach is needed to make the digital government  a place for all users.

lunes, 13 de diciembre de 2021

viernes, 10 de diciembre de 2021

miércoles, 8 de diciembre de 2021

Llamada de artículos para "How Mature Is Technology in Helping People with Disabilities?"

La revista  International Journal of Environmental Research and Public Health ha publicado la llamada de artículos del número especial How Mature Is Technology in Helping People with Disabilities? en el cual participo como editor invitado. Los temas de este número especial son:

  • Machine learning 
  • Human activity recognition 
  • Ambient assisted living
  • Sensor fusion 
  • Big data 
  • Internet of Things 
  • Non-invasive sensors for sheltered homes 
  • Generation of datasets with sensors related to different disabilities 
  • Mobile applications for people with disabilities 
  • Serious games for people with disabilities

La fecha límite para el envío de artículos es el 31 de diciembre de 2021.

lunes, 29 de noviembre de 2021

Análisis de 2 millones de páginas

En What we learned about accessibility by scanning more than 2 million federal .gov web pages:

What we found

Of the two million federal .gov web pages scanned, we found:

  • Nearly 12 million WCAG 2.1 AA errors
  • An average of 4.69 accessibility errors per page
  • Over one million errors in three .gov domains
  • More than 80 errors per page for one top-level .gov domain

The most common accessibility issues encountered:

  • Form elements without a label 
  • Images without alternative text
  • Links with no discernible text
  • Assortment of Accessible Rich Internet Application (ARIA) issues

lunes, 22 de noviembre de 2021

Otra crítica a las capas de accesibilidad

En There’s no such thing as fully automated web accessibility:

Protect yourself and your company from buying an ineffective product that claims it makes websites accessible.

[...]

Fully automated accessibility solutions are the magic slippers of accessibility. They sound nice, but they don’t exist and can’t exist.

[...]

The product these companies try to sell you is fantasy. Websites cannot be made fully accessible with automated solutions.

miércoles, 17 de noviembre de 2021

Análisis de la accesibilidad de herramientas para realizar encuestas online

 En Accessibility Review of Online Survey Tools se presenta el análisis de las siguientes herramientas:

  • Catalyst WebQ
  • Google Forms
  • Microsoft Office Forms
  • Qualtrics
  • Survey Monkey

lunes, 15 de noviembre de 2021

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